Pandemia to czas niepokoju, niepewności, zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Sytuacja związana z epidemią powoduje, że przedłuża się nauczanie zdalne.
Uczniowie, tak jak my wszyscy, coraz boleśniej odczuwają izolację od świata zewnętrznego. Ósmoklasiści mają przed sobą egzamin oraz wybór szkoły ponadpodstawowej. Wszyscy uczniowie walczą o dobre oceny na koniec roku szkolnego. Zbliża sie wiosna, a przed nimi perspektywa siedzenia przed komputerem. To wszystko powoduje ogromny stres. Rozmawiając z uczniami, zauważa się ich znużenie, brak energii życiowej, często motywacji.
Wielogodzinne siedzenie przed komputerem obciąża ich oczy i kręgosłup, brak ruchu powoduje ociężałość. Niestety, komputer powoduje też obciążenie psychiczne i może być źródłem zagrożenia naszych dzieci.
            Dlatego, zadbajmy, aby nasze dzieci wstawały od komputera po skończonych zajęciach i w przerwach między nimi. Pilnujmy, aby piły dużo płynów, najlepiej zwykłej wody i wietrzyły pokój. Po lekcjach wskazany jest spacer, spotkanie z kolegami na świeżym powietrzu, a w weekend, jeśli to możliwe, wspólne spędzenie czasu z rodziną i nawet krótka zmiana otoczenia, np. wycieczka za miasto.
            Pandemia może potrwać jeszcze kilka miesięcy, a jej skutki będą odczuwalne nawet latami. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy umieli radzić sobie w tej trudnej emocjonalnie sytuacji. Ważne jest, by dać dzieciom i nastolatkom poczucie bezpieczeństwa, pozwolić
na wyrażenie emocji, takich jak zdenerwowanie, złość. Zachęcajmy nasze dzieci do rozmowy podczas wspólnego spędzania czasu, bądźmy blisko nich, wysłuchajmy, dajmy poczucie zrozumienia.
Bezpieczeństwo naszych dzieci to też ich bezpieczeństwo w sieci.

Oto kilka wartościowych propozycji dla dzieci:

https://epodreczniki.pl/a/bezpieczenstwo-w-sieci/DLcH59Wno

https://epodreczniki.pl/a/poczta-elektroniczna/Du0VXx3nx

https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zasady-bezpieczenstwa

oraz dla rodziców:

https://fdds.pl/baza_wiedzy/bezpieczenstwo-dziecka-sieci/

http://www.dzieckowsieci.pl/ 

 Więcej o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w Internecie

http://www.ore.edu.pl/

http://www.akademia.nask.pl/

http://www.plikifolder.pl/

http://www.saferinternet.pl/

http://www.kursor.edukator.pl/

https://dyzurnet.pl/

Pozdrawiam serdecznie
Katarzyna Dziwińska – pedagog szkolny

UWAGA RODZICE!

 

            W roku szkolnym 2020/2021 istnieje możliwość uzyskania pomocy materialnej dla uczniów z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej:

-Stypendium szkolne dla uczniów klas 1-8 (kryterium dochodowe 528 netto na osobę

w rodzinie – brane są pod uwagę dochody rodziny ucznia z sierpnia 2020 r., do dochodu nie wlicza się świadczenia wychowawczego 500+).

Ze względów bezpieczeństwa, wnioski wraz z dodatkową dokumentacją, proszę wydrukować

ze strony internetowej szkoły lub dziennika elektronicznego.

 Wszystkie wymagane dokumenty potrzebne do rozpatrzenia wniosku są opisane na str.4 wniosku

o stypendium – oprócz wniosku wymagane jest udokumentowanie dochodu rodziny, (dołączacie Państwo tylko te dokumenty, które Was dotyczą).

Ostateczny termin złożenia u pedagoga wypełnionego wniosku wraz z dokumentacją

-11 września 2020r.

O przyznanie stypendium szkolnego można starać się tylko raz w roku we wrześniu.

-Zasiłek szkolny dla uczniów klas 1-8 (nagłe zdarzenie losowe np. śmierć najbliższego członka rodziny, nieszczęśliwy wypadek, nagła choroba ucznia lub członka rodziny, inne nagłe okoliczności losowe, które mogą mieć wpływ na pogorszenie sytuacji materialnej ).

O zasiłek szkolny można ubiegać się w ciągu całego roku w czasie 2 miesięcy od daty wystąpienia nieszczęśliwego zdarzenia.

Pedagog szkolny przyjmuje dokumentację dotyczącą stypendium

w następujących godzinach:

poniedziałek 9.00 – 14.30

wtorek 9.00 – 14.30

środa 9.00 – 13.30

czwartek 8.00 – 11.00

piątek 10.00 – 14.30

 W dniu rozpoczęcia roku szkolnego pedagog zaprasza w godz.9.00 - 11.00.


Drodzy Rodzice i Uczniowie!

 

Jestem do Waszej dyspozycji w godzinach mojej pracy:

poniedziałek 9.00 – 16.10

wtorek 8.00 – 15.30

środa 10.45 – 14.30

czwartek 8.00 – 15.30

piątek 8.00 – 15.05

 

Można kontaktować się ze mną poprzez e-dziennik lub mailowo pedagogszkolny-1@o2.pl

Zapraszam do kontaktu

 

Katarzyna Dziwińska

Drodzy Rodzice!

 

            W tym trudnym dla wszystkich czasie, my dorośli, czujemy niepewność, lęk przed nieznanym, boimy się o swoich bliskich, pracę, przyszłość.

A co czują nasze dzieci z niedojrzałą jeszcze psychiką?

Nie mają takich poważnych dylematów jak my, ale mają swoje lęki, myśli, emocje.

I ten właśnie świat emocji musimy jako dorośli, w tym wyjątkowym czasie, najbardziej pielęgnować.

            Nauka jest bardzo ważna, ale najważniejszy jest zawsze człowiek – jego zdrowie fizyczne i psychiczne, poczucie bezpieczeństwa.

I to jest teraz najważniejszym celem, naszym - nauczycieli i Waszym – Rodziców, okazanie wsparcia, zrozumienia, bycie razem.
Badźmy ze sobą w kontakcie, nie tylko po to, by przekazać lekcje, ale po prostu, aby być - nauczyciele, uczniowie, rodzice.

Dobre słowo, może rozjaśnić komuś dzień, dać nadzieję, motywację.

 

            Opracowaliśmy, wspólnie z Zespołem Wychowawczym, kilka porad nie ''podręcznikowych" mądrości, ale takich z życia wziętych; może komuś pomogą w planowaniu codziennych spraw, Państwu – Rodzicom i uczniom.


  1. Ważne jest zachowanie rytmu dnia i higieny pracy:

  • dziecko kładzie się spać i wstaje o stałych porach, śpi odpowiednią ilość godzin – wypoczęty organizm jest odporniejszy i lepiej pracuje
  • możemy uzgodnić z dzieckiem stałe godziny wykonywania zadań szkolnych (najlepiej godziny dopołudniowe i pozostałą część po południu).

    2. Pamiętajmy o przerwach w nauce, odejściu od komputera, wietrzeniu pokoju, piciu małymi łykami wody niegazowanej- dotlenia umysł i wypłukuje toksyny z organizmu.

    3. Pomysły na przerwy w nauce (bez komputera) – dłuższe i te krótkie:


  • ćwiczenia ruchowe, taniec w rytm ulubionej muzyki, jeżeli dziecko lubi
  • posłuchanie muzyki, zjedzenie ulubionej przekąski, deseru – poprawiają nastrój
  • czas spędzany z rodzicami, rodzeństwem (np.wspólne sprzątanie, przygotowywanie posiłków, wiosenne porządki w szafie, układanie puzzli, kolorowanie mandali – odstresowujące kolorowanki dla dorosłych i dzieci, gra w karty, gry planszowe, na które brakowało zawsze czasu)
  • obejrzenie bajki, odcinka ulubionego serialu, zabawa z pupilem, po wykonaniu określonej części materiału
  •  nie zapominajmy o komunikowaniu się z kolegami i koleżankami, rodziną, nauczycielami za pomocą dostępnych komunikatorów. 

     

    4. Pomóżmy dziecku dzielić przesyłany przez nauczycieli materiał na części (np. przeznaczamy na każdy przedmiot jedną koszulkę foliową i wkładamy tam spisane zadania w kolejności ich wykonywania – nie wszystko na raz dziecko musi wykonać – sposób sprawdzony).


    5. Jeżeli w domu jest kilkoro dzieci, dobrym sposobem, jest praca w słuchawkach – ułatwia koncentrację na zadaniu oraz ustalenie kolejności pracy z komputerem (jeżeli w domu jest jeden).


    6. I na koniec prośba do starszych dzieci – w czasie nieobecności rodziców opiekujcie się odpowiedzialnie młodszym rodzeństwem, pomagajcie w nauce.